AN HET BESTUUR
Nieuwe leden:
Gegevens verwijderd om privacy redenen.

Ledenwerfactie
Zoals blijkt uit de
voorgaande lijst is de ledenwerfactie succesvol. Een stimulans voor alle
leden om hun steentje bij te dragen? Attendeer uw kennissen op onze
vereniging!
In het kader van de Maand van de Geschiedenis staat de
OVF op 14 oktober met een kraam op de Varkensmarkt. Nieuwe leden krijgen
voor het jaar 2017 € 15 reductie op de contributie.
Ook bij de lezing op 31 oktober (zie hierna) zal de OVF aanwezig zijn met een informatiestand.
Historisch Jaarboek 2017
Dit jaar is de
presentatie van Flehite, Historisch Jaarboek 2017, gepland op 23
november a.s. in de Joriskerk. Bij die presentatie zal Burchard Elias
vertellen over meubelfirma Fontein.
Reserveert u die datum? We hopen
net als voorgaande jaren dat veel leden hun boek komen halen (en waar
mogelijk voor anderen meenemen).
De inhoud van het nieuwe Jaarboek:
– Burchard Elias heeft onderzoek gedaan naar de Amersfoortse kunsthandel en meubelfabriek Fontein;
– Annelies Frequin bestudeerde het schilderij De bespotting van Christus door Gerrit van Stellingwerff (1643);
– Gerard Raven onderzocht de Amersfoortse emigratie kort na de Tweede Wereldoorlog;
– Ton Reichgelt laat met de familie Van der Maat de macht zien van de middeleeuwse elite;
– Hans Smit geeft een beeld van Amersfoortse boekcultuur in de periode 1750-1900;
– Bertus Wouda onderzocht de Watersnood van 1916.
Maand van de Geschiedenis
OVF-RCE-lezing over het oerbos van Den Treek-Henschoten
Op dinsdag 31 oktober, de laatste dag van de Maand van de
Geschiedenis, organiseren de OVF en de RCE een lezing over het oerbos
dat Jos Bazelmans, hoofd van de afdeling Archeologie van de Rijksdienst
Cultureel Erfgoed, ontdekte in het bos tussen Amersfoort en Leusden. De
lezing vindt plaats in het gebouw van de Rijksdienst voor Cultureel
Erfgoed (RCE) aan het Smallepad; het begint om 20.00 uur en is om 22 uur
afgelopen.
Bazelmans vertelt over hoe oude bosresten ons een unieke
inkijk bieden in een dramatische klimaatverandering aan het einde van de
laatste ijstijd. Daarnaast zal ook Petra Doeve,
houtdeskundige/dendrochronoloog van het RCE, een bijdrage leveren.
12.850 jaar oud bos
Tijdens het hardlopen op het landgoed
Den Treek-Henschoten zag Bazelmans graafmachines bezig om nieuwe natuur
te creëren. Daarbij werden oude aardlagen zichtbaar, waarvan hij er één
herkende als de zogeheten Usselo-bodem. Deze bodem stamt uit een warme
periode tijdens de laatste ijstijd (de Allerød-periode, 13.900-12.850
jaar geleden).
Enkele weken na de ontdekking bleek dat de
Usselo-bodem in het zuidoostelijke deel van de afgraving overging in een
dieper gelegen veenachtige laag. Tot ieders verrassing kwamen uit die
laag complete dennenbomen tevoorschijn. Intussen weten we dat de bomen
zo’n 12.850 jaar oud zijn, uit de overgangstijd van de relatief warme
Allerød-periode en de veel koudere Jonge Dryas-periode.
Op 1 november naar haar het Bos van Jos
Woensdagmiddag 1
november neemt Jos Bazelmans ons mee naar ‘zijn’ bos. Daar zijn
boomstammen op hun oorspronkelijke plek te bewonderen, bij de nieuwe
Vogelplas. De excursie begint om 14.45 uur op de parkeerplaats
Waterlooweg (bereikbaar via ventweg richting Restaurant Croy
Sterrenbosch). De locatie is slecht toegankelijk voor hen die
slecht-ter-been-zijn.

De Erdalfabriek, glansrijk middelpunt van Nederland
Op
2 november verschijnt “De Erdalfabriek, glansrijk middelpunt van
Nederland”, geschreven door Jan Carel van Dijk (prijs € 14,95). Dit door
de Stichting Flehite Publicaties uitgegeven boek beschrijft de
geschiedenis van het grootste en meest unieke merkartikelenbedrijf dat
Amersfoort ooit heeft gekend, het Erdalconcern.
Natuurlijk
kan dan niet worden ontkomen aan het noemen van jaartallen en
persoonsnamen, maar het is ook doorspekt met nostalgische afbeeldingen
en leuke wetenswaardigheden. Cor Boonstra, de latere Philips-president,
heeft er bijvoorbeeld het vak van CEO geleerd! Rond 1960 werkten er
alleen al in Amersfoort inclusief de buitendienst zo’n 700 medewerkers
en ging het bedrijf qua productenaanbod steeds meer op een “Unilever in
het klein” lijken.
Het is destijds begonnen met glans- en
poetsmiddelen. Een reclameslogan in de vijftiger jaren luidde derhalve:
“Erdalfabriek, glansrijk middelpunt van Nederland”. Dit met een knipoog
naar het feit dat in Amersfoort het kadastrale middelpunt van ons land
lag. In 2012 kwamen de gebouwen aan de Brabantsestraat, hoek Kleine
Koppel leeg te staan, maar nu bruist het er weer van de activiteiten,
want “De Nieuwe Stad” kwam ervoor in de plaats.
OVF verwerft tekening Slijkpoort
De ons enige bekende 17e -eeuwse tekening van de Slijkpoort is onlangs bemachtigd op een veiling in Parijs.
De poort stond aan het einde van de Arnhemsestraat. De naam verwijst naar het drassige gebied buiten de stad. Na 1420 was de Slijkpoort een feit. Het was een rechthoekige poort met een leien dak en een simpele voorpoort aan de zuidzijde van de binnenstad. Samen met de Utrechtse poort nam deze poort de functie over van de Rodetorenpoort, die onderdeel uitmaakte van de eerste stadsmuur. Aan de overkant van de stadsgracht begon de Arnhemseweg, waar diverse korenmolens stonden. Rond 1822 stortte een gedeelte van de stadsmuur in. Ongeveer acht jaar later werden de poort en resten van de muur afgebroken, waarvoor een plantsoen in de plaats kwam. De materialen werden onder andere gebruikt voor cavaleriestallen aan de Beestenmarkt en voor verharding van de weg naar Leusden. In 1957 verdween ook de gracht; er werd een rondweg om de stad aangelegd.
NATIONALE ARCHEOLOGIEDAGEN
Veel van ons verre
verleden ligt verrassend dichtbij. Onder onze voeten. In de bodem. De
Nationale Archeologiedagen brengen dat verleden tot leven. Een unieke
gelegenheid om te zien wat er in de bodem zit en zat. Stap tijdens deze
dagen in de wondere wereld van de archeologie. Kom zien, horen en
ontdekken. Er zijn in heel Nederland op vele locaties tal van
activiteiten, voor jong en oud, binnen en buiten. Kom ook!
Het Centrum voor Archeologie van de Gemeente Amersfoort en de AWN
(Vereniging van Vrijwilligers in de Archeologie) afdeling Vallei en
Eemland organiseren diverse activiteiten in Amersfoort.
Woensdag 11 oktober: Archeologisch spreekuur.
Woensdagmiddag
11 oktober kunt u tussen 14 en 16:30 uur het Centrum voor Archeologie
(Langegracht 11) bezoeken om de collectie archeologische vondsten te
bewonderen en archeologen aan het werk te zien. Of hebt u al jaren een
vondst thuis liggen en wilt u weten wat het is? Kom dan deze
woensdagmiddag bij ons langs. Voor vinders van alle leeftijden! Kosten:
gratis.
Vrijdag 13 oktober: Lezingenavond
De
AWN afdeling Vallei en Eemland en het Centrum voor Archeologie van de
Gemeente Amersfoort heten iedereen met interesse voor de geschiedenis en
archeologie van Amersfoort welkom op vrijdagavond 13 oktober 2017 in
het Centrum voor Archeologie, (Langegracht 11, Amersfoort) voor een
boeiende lezingenavond. De zaal is open vanaf 19:30 uur, het programma
begint om 20:00 uur en zal omstreeks 22.30 uur zijn afgelopen. Aan
deelname van de avond zijn géén kosten verbonden! Het programma kunt u
vinden op: http://www.archeologiedagen.nl en
http://scheplog.blogspot.nl.In verband met een beperkt aantal plaatsen,
is het van belang dat u tijdig kaarten reserveert, want: vol is vol.
Kaarten reserveert u door een e-mail te sturen naar archeologie@amersfoort.nl
met als onderwerp lezingenavond. In de mail vermeldt u uw naam en het
aantal gewenste toegangskaarten. U ontvangt een reserveringsbevestiging
per e-mail. We verzoeken u deze bevestiging bij aankomst
te tonen. Zonder bevestiging bent u niet verzekerd van een plaats.
Zaterdag 14 oktober:
Amersfoort onder ons; een archeologische stadswandeling. Leer het
Amersfoort onder uw voeten kennen en maak een stadswandeling onder
begeleiding van stadsarcheoloog Maarten van Dijk. Hij neemt u mee door
de historische binnenstad en laat locaties zien waar opgravingen zijn
geweest en waar de resultaten hiervan zichtbaar zijn gemaakt. De
wandeling start om 13:00 uur en duurt ongeveer 1,5 uur.
In verband
met een beperkt aantal plaatsen, is het van belang dat u tijdig
reserveert, want: vol is vol. Reserveren kan door een e-mail te sturen
naar archeologie@amersfoort.nl
met als onderwerp stadswandeling. In de mail vermeldt u uw naam en het
aantal personen. U ontvangt een reserveringsbevestiging per e-mail met
de details, waaronder het startpunt van de wandeling. We verzoeken u
deze bevestiging bij aankomst te tonen. Zonder bevestiging bent u niet
verzekerd van deelname. Aanmelden kan tot en met woensdag 11 oktober.
Voor meer informatie over de activiteiten kunt u terecht op http://www.archeologiedagen.nl en http://scheplog.blogspot.nl/

WALDEMAR OTTO IN MUSEUM FLEHITE
28 oktober 2017 t/m 21 januari 2018
Vanaf
28 oktober presenteert Museum Flehite in Amersfoort een tentoonstelling
met sculpturen van Waldemar Otto, de Duitse kunstenaar die in het
bekende kunstenaarsdorp Worpswede woont en werkt. Het werk van Otto is
figuratief, maar is in de loop van de jaren steeds verder geabstraheerd.
Deze ontwikkeling is goed te zien in de expositie van Museum Flehite.
Niet ver van de Duitse stad Bremen ligt het dorpje Worpswede. In deze
schilderachtige omgeving werd in 1889 de beroemde kunstenaarskolonie
Worpswede opgericht, die sindsdien thuishaven is geweest van diverse
belangrijke Duitse kunstenaars. Waldermar Otto is een van de hedendaagse
kunstenaars die er sinds 1976 woont en werkt. Otto (Polen, 1929)
vluchtte in 1945 met zijn ouders naar Duitsland en begon in 1948 met een
studie beeldhouwen in Berlijn. Zijn eerste succes kwam in 1957 met de
Preis der Großen Berliner Kunstausstellung. Hij heeft daarna met name in
Noord-Duitsland naam gemaakt en diverse grootschalige projecten in
Duitse steden gerealiseerd.
Waldemar Otto is een hartstochtelijk
verdediger van de figuratieve beeldhouwkunst. Hij zoekt daarin
voortdurend de menselijke maat, zowel naar vorm als inhoud. Al jaren
legt hij zich toe op de torso. Hij kent de verhoudingen van het lichaam
als geen ander en heeft geen model (meer) nodig. Hij beeldhouwt naar de
natuur, maar modelleert vanuit het hoofd.
Otto werkt graag volgens
een thematische ordening, die resulteert in series die hij ‘Werkgruppen’
noemt. Op deze wijze ontstaan series met namen als Torsi, Mensch und
Mass en Gewandfiguren. Ook thema’s uit de klassieke oudheid en
mythologie keren regelmatig terug.
Otto abstraheerde in de loop der
jaren zijn onderwerpen. Zijn sculpturen ontwikkelden zich van
Rodin-achtige gestalten naar steeds meer gestileerde vormen en figuren
geïnspireerd op Constantin Brancusi en Jean Arp. De tentoonstelling
Waldemar Otto – Beelden uit Worpswede in Museum Flehite toont deze
ontwikkeling in een vloeiende lijn.

KINDERWORKSHOP IN DE HERFSTVAKANTIE
In het kader
van de landelijke Museumkidsweek organiseert Museum Flehite in de
herfstvakantie de kinderworkshop De verborgen tuin… op donderdag 19
oktober om 14.00 uur.
In
Museum Flehite heb je spannende schilderijen waar je, als je er lang
naar kijkt, steeds meer op ontdekt. Tijdens de kinderworkshop De
verborgen tuin… gaan kinderen samen met de museummedewerker zo’n
schilderij eens goed bekijken. Wat zien ze allemaal? Een vogel? Een
vleermuis? En daar in die donkere hoek, is dat misschien een
bosmonster!?
Na het bekijken van het schilderij gaan de kinderen zelf
aan de slag om hun eigen verborgen tuin te maken in een diorama. Een
diorama doet denken aan een kijkdoos maar dan zonder een kijkgaatje. De
voorkant is gewoon helemaal open, waardoor je een soort 3D-schilderij
maakt. Iedereen mag tijdens de workshop zelf bepalen hoe de indeling
is… én hoeveel monsters erin worden verstopt!
Praktische informatie
Datum: donderdag 19 oktober 2017
Tijd: 14.00 – 15.30 uur
Kosten: € 8,- (inclusief limonade en koek)
In verband met het beperkte aantal plekken s.v.p. reserveren via: info@museumflehite.nl
De landelijke Museumkidsweek staat dit jaar in het teken van ‘Griezelen’. Kijk voor meer activiteiten in de musea op www.museumkidsweek.nl

WIJKMUSEUM SOESTERKWARTIER
Trouwfoto’s sinds 1920 te zien in het Wijkmuseum
De landelijke ‘Maand van de Geschiedenis’ staat dit keer in het teken van het thema ‘Geluk’. Ter gelegenheid daarvan heeft het Wijkmuseum Soesterkwartier onder de bewoners van deze Amersfoortse wijk ruim tachtig trouwfoto’s uit de afgelopen eeuw verzameld. Deze zullen gedurende de maand oktober in de Thema-zaal, achter de museumwoning, Sint Willibrordusstraat 61 in Amersfoort te zien zijn. Deze expositie is de komende weken iedere zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur gratis toegankelijk. Voor het in stand houden van het museum mogen bezoekers een vrijwillige financiële bijdragen geven.
VEEL BELANGSTELLING VOOR STILLE TOCHT
Meer dan
250 mensen nemen deel aan de Tocht van vrees en hoop. Bij de
organisator, Kamp Amersfoort, komen dagelijks aanmeldingen binnen voor
de stille tocht op 11 oktober. Op die dag in 1944 werden meer dan 1400
mannen afgevoerd naar nazi-Duitsland.

Onder de deelnemers zijn veel nabestaanden van de slachtoffers, die de laatste stappen op Nederlandse bodem van hun vader of grootvader zelf willen lopen. Ook de burgemeesters van Amersfoort, Leusden en Putten nemen deel. “Geweldig dat zoveel mensen hun betrokkenheid tonen bij deze gedenkwaardige gebeurtenis”, zegt directeur Willemien Meershoek van Kamp Amersfoort.
Voor veel gevangenen was Kamp Amersfoort het voorportaal van de dood: tienduizenden werden vanaf het station van Amersfoort afgevoerd naar kampen in nazi-Duitsland. Gevangenentransporten waren de enige momenten waarop inwoners van Amersfoort werden geconfronteerd met het leed in dat duistere kamp, dat lag weggestopt in de bossen aan de rand van de stad.
De wandeling start woensdag 11 oktober om exact 18.00 uur en duurt
circa 90 minuten. Deelnemers krijgen een brandend kaarsje bij vertrek.
Opgeven is noodzakelijk (via www.kampamersfoort.nl of telefonisch
033-4613129). Het busvervoer terug naar Kamp Amersfoort wordt mogelijk
gemaakt door Besseling Vervoert.
WIE WEET? (meidagen 1940)
Mijn
speurtocht naar gegevens over de vluchtelingen naar West-Friesland heeft
door omstandigheden een tijd stilgelegen, nu probeer ik de draad weer
op te nemen.
Bij het doorlezen van de gegevens vond ik o.a. het
volgende: In een van de treinen Amersfoort – Alkmaar is een baby
geboren. Ook is er een baby overleden aan tbc tijdens zo’n reis. In
Alkmaar werd een baby verloren en in Enkhuizen zijn in diezelfde periode
3 baby’s geboren.
Bij het in leven zijn is hun leeftijd nu 77 jaar.
Zijn
er onder de leden die over deze gebeurtenissen informatie hebben? Ook
in Alkmaar en Enkhuizen ben ik aan het informeren. De geboren kinderen
moeten daar of elders zijn ingeschreven.
Ik ben benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groet uit Harderwijk, Wim Buitenhuis ( jowi34@solcon.nl )
BOLLENBURG, HET HUIS VAN OLDENBARNEVELT
(Bollenburg, het huis van Oldenbarnevelt.
Auteur: Jojanneke Clarijs, 96 pagina’s, ISBN 978 90 6868 723 1, prijs € 17,95)

Bollenburg
is een uniek en beroemd muurhuis uit circa 1400 in de historische
binnenstad van Amersfoort. Het pand is een van de oudste en gaafste
muurhuizen van de stad. Landelijk gezien vormen deze kolossale
muurhuizen een bijzonder huistype door hun zeer brede, maar ondiepe
volume en de verhoogde woonverdieping (als een bel-etage). Ze staan
precies op de plek van de eerste stadsmuur, waardoor ze een ring rond de
oude binnenstad vormen.
Bollenburg – onder Amersfoorters beroemd
als het woonhuis van raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt – maakt
nog altijd een sterk middeleeuwse indruk. Zo zijn de volledige
kapconstructie, balklagen met sleutelstukken, kaarsnissen en
keldergewelven behouden gebleven. In het huis bevinden zich zeldzame en
bijzondere muurschilderingen: schilderingen van heiligen en een forse
schildering van het Laatste Oordeel van kort na de Reformatie.
Voor
het eerst zijn de bouw- en bewoningsgeschiedenis van Bollenburg
diepgaand onderzocht. Het resultaat is een uitzonderlijk en veelzijdig
verhaal, op een heldere wijze gepresenteerd. Het boek biedt een
intrigerende inkijk achter de monumentale gevels.

SMAAK VERJAART NIET
Pop-up Museum SMAAK opent in oktober haar deuren met de kunstcollectie ‘Lekker Abstract’ samengesteld door 7 senioren
Na
twee succesvolle eerdere edities organiseert Stichting Smaak dit jaar
wederom het populaire Pop-up Museum SMAAK in het St. Pieters en
Bloklands Gasthuis. Stichting Smaak heeft als missie
om de kunstwereld en het publiek te laten luisteren naar de mening en
smaak van ouderen. Een groep van kunstliefhebbers die vaak wordt
vergeten maar bij uitstek jaren van artistieke kennis met zich
meedraagt.
Het Pop-up Museum wordt elk jaar in samenwerking met
ouderen georganiseerd. Ter ere van het 100-jarige bestaan van
kunststroming De Stijl is het thema van de collectie dit jaar ‘Lekker
Abstract’. Zeven gastconservatoren van 65+ hebben onder begeleiding van
kunstenaar Emile van der Kruk een selectie gemaakt van tien abstracte
kunstwerken.
De conservatoren nemen bezoekers mee in hun afweging en
fascinatie voor deze kunstwerken in een speciale kunstcatalogus die bij
de ingang te koop is. Op deze wijze krijgen ouderen in de kunstwereld
weer een stem.
Tijdens eerdere edities trok SMAAK meer dan 3.000
bezoekers. Ook buiten Nederland is er aandacht voor het initiatief:
vorig jaar werd het museum bezocht door medewerkers van Museum Gallery
Oldham in Manchester met als doel om een vergelijkbaar concept in
Groot-Brittannië neer te zetten.
Bewoners met dementie zijn dit jaar
artist in residence van Pop-up Museum SMAAK. Onder begeleiding maken zij
een abstract kunstwerk dat in het museum tentoongesteld zal worden. Er
worden daarnaast gedurende de hele maand oktober diverse workshops en
activiteiten in het museum georganiseerd voor bewoners en bezoekers.
Het museum is de hele maand oktober geopend van dinsdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 uur. Meer informatie kunt u vinden op www.stichtingsmaak.nl.

UITVOERING STABAT MATER VAN DVORAK
Het projectkoor Brandpunt voert op 4 november a.s. het Stabat mater van Dvořák uit.
Dit
stuk wordt traditioneel gezien als een reactie op de dood van zijn drie
kinderen De componist had al een eerste versie van het werk geschreven
na de dood van zijn eerste kind in augustus 1875, zijn dochter Josefa.
Zij stierf slechts twee dagen na haar geboorte. Zes maanden later, in
februari 1876 begon Dvořák aan deze partituur. In zijn
oorspronkelijke vorm had het werk slechts zeven delen met slechts een
pianobegeleiding. Niettemin kan deze oorspronkelijke versie worden
beschouwd als een volwaardige compositie en het komt grotendeels overeen
met de definitieve versie. Pas na de dood van de 2 andere kinderen van
Dvořák, zijn 11-maanden oude dochter Ruzena en zijn eerstgeboren zoon
Otakar in 1877 heeft Dvořák dit stuk weer opgepakt en herzien in de vorm
die we vandaag kennen: hij heeft nog drie stanza’s toegevoegd en
verving de piano door een orkestbegeleiding. Hij voltooide het werk in
november 1877, waarna het in 1881 werd uitgegeven. Het Stabat Mater is
het eerste werk van Dvořák op een religieus thema. Het is verdeeld in
tien afzonderlijke delen; het eerste en het laatste deel zijn thematisch
verbonden.
De tekst van de middeleeuwse hymne Stabat mater wordt
vaak toegeschreven aan de Italiaanse Franciscaner monnik Jacopone da
Todi (1230-1306). Het is een van de beroemdste middeleeuws-Latijnse
gedichten op de Moeder Gods in haar smart om de gekruisigde Christus.
Het is genoemd naar de beginwoorden van het gedicht, Stabat mater
dolorosa (De moeder stond bedroefd).
In de 15e eeuw kreeg het Stabat
Mater de rol van hymne in de katholieke liturgie. Het werd dan gezongen
op 15 september, de dag waarop het “Feest van de Zeven Smarten van
Maria” werd gevierd. Het Concilie van Trente (1543-1563) besloot echter
het Stabat Mater uit de liturgie te verwijderen, omdat het te profaan
zou zijn (meerstemmige muziek en gebruik van niet-bijbelse teksten in de
liturgie werden als profaan gezien). Het gedicht behoort sinds 1727 op
gezag van Paus Benedictus XIII, weer officieel tot de katholieke
misgezangen van het feest van Onze-Lieve-Vrouw van Smarten (15
september). Daarnaast werd het sindsdien ook gebruikt als onderdeel van
de “Veertien statiën van de Kruisgang” tijdens de lijdensweek voor
Pasen. Er zijn verschillende Gregoriaanse melodieën bekend, van zowel
voor als na de invoering van het Stabat Mater als sequentia bij het
feest van de Zeven Smarten van Maria.
Het Stabat Mater is veelvuldig
op muziek gezet, onder andere door Boccherini, d’Astorga, Diepenbrock,
Haydn, Jenkins, Lassus, Palestrina, Pärt, Penderecki, Pergolesi,
Poulenc, Rheinberger, Rossini, A. Scarlatti, D. Scarlatti, Swerts,
Szymanowski, Verdi en Vivaldi.
Datum: 4 november 2017
Aanvang: 20:15 uur
Locatie: Heilig Kruiskerk, Liendertseweg 46, Amersfoort
http://www.projectkoorbrandpunt.nl/stabat-mater-van-dvorak/
GROOT REFORMATIEKOOR IN JORISKERK

Op
D.V. 28 oktober 2017 staat het presentatieconcert van het Groot
Reformatiekoor in de St. Joriskerk te Amersfoort gepland. Dit koor van
wel 400 zangers staat deze avond onder leiding van dirigent Martin
Zonnenberg en zingt ter gelegenheid van 500 jaar Reformatie. Aan deze
avond werken verder de organist Peter Wildeman en de pianist Joost van
Belzen mee. Ook het Ichthus Mannen Ensemble uit Sliedrecht hoopt deze
avond te zingen. De avond is ten bate van stichting In de Rechte Straat.
Verschillende
muziek komt langs, zoals de speciaal gecomponeerde reformatie-cantate
van Jorrit Woudt. Entreekaarten zijn te bestellen via
www.peterwildeman.nl U bent van harte welkom! De avond vangt aan om
19:30.
AGENDA
Dinsdag 31 oktober 2017:
Jos Bazelmans: Het geluk van Jos Bazelmans (over het gevonden “oerbos”)
(Maand van de Geschiedenis, thema: Geluk). Locatie RCE, Smallepad 5,
aanvang 20.00 uur.
Donderdag 23 november 2017: Presentatie Jaarboek Flehite 2017 in de Joriskerk (17.00 uur).
Vrijdag 13 april 2018: Brongerslezing in RCE. Spreker Luc. Panhuysen.

TENTOONSTELLINGEN
Museum Flehite (t/m 22 oktober): Gerard Hordijk, Buurman en vriend van Piet Mondriaan
Museum Flehite (28 oktober 2017 t/m 21 januari 2018): Waldemar Otto, beelden uit Worpswede.
Museum Flehite (t/m 29 oktober in het open depot): Piet Jonkman toont zijn verzameling bouwplaten van Amersfoortse gebouwen.
Mocht
u er nog meer kennen, dan houd ik me aanbevolen voor nadere informatie.
Inmiddels heb ik al twee aanvullingen, namelijk van het theater De
Lieve Vrouw en van het Nefkensgebouw.
Wijkmuseum Soesterkwartier: Gezondheidszorg toen en nu.
Archief Eemland:
Op donderdag 12 oktober, aanvang 19.30 uur, wordt de tentoonstelling
geopend van de foto’s die de Amersfoortse fotografe Carla Kogelman
maakte van de gebruikers van het Sportfondsenbad. Locatie: 3e verdieping
van het Eemhuis.
Rietveldpaviljoen (16 september 2017 t/m 8 januari 2018): De Stijl voorbij, Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.
KAdE (1 oktober 2017 t/m 7 januari 2018): Solotentoonstelling Maria Roosen: “VUUR”.
HISTORISCH CAFE
De erfgoedorganisaties van
Amersfoort organiseren iedere tweede donderdag van de maand het
Historisch Café. Iedereen die zich (vakmatig) bezighoudt met de
geschiedenis van Amersfoort en omgeving is dan van harte welkom in
Museum Flehite tussen 17.00 en 18.00 uur. Omstreeks 17.30 uur zal een
rondje langs de partners worden gehouden om aan elkaar te vertellen
waarmee elk bezig is.
Het komende HC is op 12 oktober a.s.
NGV WERKGROEP LEZINGEN EN ACTIVITEITEN
Belangstellenden hartelijk welkom. Aanmelden is niet nodig en de toegang is gratis.
Zie www.ngv.nl/wwwAFT/

Woensdag 18 oktober 2017 spreekt Jan van Holsteyn over Verborgen verleden.
Donderdag 16 november 2017 algemene ledenvergadering en John Boeren spreekt over “De 25 gouden regels voor de genealoog”.
Zaterdag 25 november 2017 Algemene Vergadering van de NGV in Driebergen.november en donderdag 13 december 2018 zijn lezingen gepland.
Op zaterdagmiddag 15 september 2018 genealogisch café en computermiddag.
LEZINGEN GILDE AMERSFOORT
Leden van de OVF kunnen
– zonder introducées en voor zover er plaats is – de lezingen bijwonen.
Graag wel van tevoren aanmelden bij lenske.jonker@gmail.com
Dinsdag 10 oktober 2017: Bewoners van het Huis met
de Paarse Ruitjes (over Benjamin Cohen en de zusters van OLV), Joost
Morel en Giel van der Spelt, Filalethes, 14.00-16.00 uur.
Vrijdag 20 oktober 2017: Bollenburg, Jojanneke Clarijs, Filalethes, 14.00-16.00 uur.
Donderdag 8 februari 2018: De Joden in Amersfoort, Jan Eysbouts, Gerfkamer/Joriskerk, 14.00-16.00 uur.
Begin april 2018: Architect Van der Tak, Max Cramer.